Zoals jullie waarschijnlijk wel weten kan Prednison invloed hebben op je ogen. Zo kan de sterkte van je ogen sneller achteruit gaan dan normaal. Het vervelende is dat dit niet altijd aantoonbaar is. Opticiens kunnen niet altijd direct bepalen of een achteruitgang te maken heeft met Prednison of gewoon een 'normale' achteruitgang is.
Helaas ben ik hier de dupe van. Nu is het niet heel erg, want tenslotte zijn mijn ogen weer verbetert, maar het jaagt me wel op kosten.
Ik heb in februari namelijk een nieuwe bril aan moeten schaffen omdat ik redelijk wat achteruit was gegaan. Nu is de opticien er bij toeval achter gekomen dat mijn ogen dus weer zijn verbetert (zo ongeveer hetzelfde als het was voor Pred). Doordat ik lenzen op proef had voor 2 weken en daar niet goed door zag, blijkt na wat testen dus dat de lenzen, en dus ook mijn bril, te sterk zijn.
Gevolg: € 99,- verder om mijn bril aan te passen op de goede sterkte.
Dus gebruik je Prednison en moet je een nieuwe bril of lenzen aanschaffen hou er gewoon rekening mee dat je ogen misschien achteruit zijn gegaan door Pred en je ogen weer terug kunnen verbeteren nadat je enige tijd gestopt ben. En omdat de opticien hier helaas ook niets aan kan doen, kan het je op extra kosten jagen.
Ik was overigens al 1 a 2 maanden gestopt met Prednison toen ik in februari mijn bril kocht, maar zoals jullie weten is het niet direct je lichaam uit en je ogen verbeteren dus ook niet direct. Nu na zo'n dikke 8 maanden zijn mijn ogen weer hersteld naar ongeveer mijn 'normale' sterkte.
Ik hoop dat ik anderen kosten kan besparen hiermee, of in ieder geval kan voorbereiden hierop