Spring naar inhoud

Foto

Prednison en ogen

Dit topic werd gearchiveerd. Dat betekent dat je niet meer kan reageren.
10 reacties in deze topic

#1 Babette

Babette

Prof. in de wc-kunde

• 5210 berichten

Gepost 15 september 2006 - 01:27

Omdat een eerder topic hierover er niet meer is open ik even een nieuwe met gewoon een korte mededelinge/ waarschuwing voor iedereen om misschien ooit rekening ermee te kunnen houden. (En natuurlijk voor eventuele vragen/ gesprekken over dit onderwerp)

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten kan Prednison invloed hebben op je ogen. Zo kan de sterkte van je ogen sneller achteruit gaan dan normaal. Het vervelende is dat dit niet altijd aantoonbaar is. Opticiens kunnen niet altijd direct bepalen of een achteruitgang te maken heeft met Prednison of gewoon een 'normale' achteruitgang is.
Helaas ben ik hier de dupe van. Nu is het niet heel erg, want tenslotte zijn mijn ogen weer verbetert, maar het jaagt me wel op kosten.
Ik heb in februari namelijk een nieuwe bril aan moeten schaffen omdat ik redelijk wat achteruit was gegaan. Nu is de opticien er bij toeval achter gekomen dat mijn ogen dus weer zijn verbetert (zo ongeveer hetzelfde als het was voor Pred). Doordat ik lenzen op proef had voor 2 weken en daar niet goed door zag, blijkt na wat testen dus dat de lenzen, en dus ook mijn bril, te sterk zijn.
Gevolg: € 99,- verder om mijn bril aan te passen op de goede sterkte.

Dus gebruik je Prednison en moet je een nieuwe bril of lenzen aanschaffen hou er gewoon rekening mee dat je ogen misschien achteruit zijn gegaan door Pred en je ogen weer terug kunnen verbeteren nadat je enige tijd gestopt ben. En omdat de opticien hier helaas ook niets aan kan doen, kan het je op extra kosten jagen.
Ik was overigens al 1 a 2 maanden gestopt met Prednison toen ik in februari mijn bril kocht, maar zoals jullie weten is het niet direct je lichaam uit en je ogen verbeteren dus ook niet direct. Nu na zo'n dikke 8 maanden zijn mijn ogen weer hersteld naar ongeveer mijn 'normale' sterkte.

Ik hoop dat ik anderen kosten kan besparen hiermee, of in ieder geval kan voorbereiden hierop :)

Geposte afbeelding

#2 Nollie

Nollie

Wc-eend

• Lid
  • PipPip
  • 50 berichten

Gepost 16 september 2006 - 12:58

He Babette

Fijn dat je dit toch nog even hebt geschreven
Had er namelijk niet zo bij stilgestaan..
Ben sinds afgelopen week van de pred af en heb
komende week een afspraak voor nieuwe lenzen :$:)
Eens denken wat ik daar mee ga doen..

Scheelde het veel bij jou?
En, duurde het echt een half jaar voor het weer normaal was?

Groetjes Sytske

#3 catharina

catharina

Geurexpert

• Lid
  • PipPipPipPipPip
  • 668 berichten

Gepost 16 september 2006 - 02:48

Ik heb een hoge oogboldruk gekregen door de prednison!! En moet nu elk jaar op controle bij de oogarts om mijn oogzenuw te laten controleren! Glaucoom is een bijwerking van prednison ( en heb sinds kort een bril ). Dus dat is zeker ook een waarschuwing wat betreft de prednison..gebruik het nu weer,tijdelijk, maar hoop snel af te kunnen bouwen!

Gr. Cat.
Achter Crohn schijnt altijd de zon!!

#4 Babette

Babette

Prof. in de wc-kunde

• 5210 berichten

Gepost 16 september 2006 - 06:37

@ Nollie
Mijn bril is nu -2,25 met cilicinder (geen idee hoeveel precies uit mijn hoofd). Deze bril heb ik afgelopen februari gekocht en toen zijn dus mijn ogen gemeten en was ik 0,75 achteruit gegaan (ik had dus -1,50).
Gisteren bleek dat mijn sterkte nu -1, 50 en 1,75 (met cilicider) is (dus echt een half jaar later). Klinkt misschien in eerste instantie niet veel, maar driekwart is toch best veel in 'brillen/lenzentaal' ;)

Met lenzen is het misschien iets makkelijker.. ik weet niet hoe het bij jou gergeeld is, maar als je bijvoorbeeld voor een half jaar krijgt, kun je over een paar maanden opnieuwe een meting laten doen zodat je zeker weet dat je het volgende half jaar de juiste sterkte hebt? En anders in ieder geval zo'n soort afspraak maken met je opticien?
Het is een idee, misschien kun je er wat mee.

Ik ben wel blij dat ik bij toeval lenzen ging proberen anders was ik er niet achter gekomen, omdat mijn ogen zichzelf aanpassen aan de bril die ik nu heb. De opticien liet me echter zien hoe ik echt zou moeten zien en dat was toch heerlijk rustig! Dus ben blij als mijn glazen er volgende week zijn :)

Ik heb overigens 1 jaar prednison gebruikt en ben er nu een dikke 8 maanden van af.

Geposte afbeelding

#5 sas

sas

Forumstalker

• Lid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8257 berichten

Gepost 17 september 2006 - 10:33

Ik ben blij dat je dit even ter sprake bracht want hier had ik dus totaal geen idee van ....dat je ogen slechter werden van de pred. wisten we denk ik wel allemaal...Maar dat ze daarna weer terug beter konden worden wist ik echt niet.....

Geplaatste afbeelding voor deze info....

Geplaatste afbeelding
Je hoeft niet ziek te zijn,om beter te worden ! ! !

#6 Daisy

Daisy

Crohnkneusje

• Lid
  • PipPipPipPip
  • 400 berichten

Gepost 17 september 2006 - 06:45

Mijn vader is opticiën en toen ik een prednisonkuur had en mijn ogen wilde laten testen omdat ik minder goed zag, zei hij, "dat komt door de pred. Je kunt ze beter een tijdje na de pred testen, want nu geeft het geen goed beeld."
XXX Daisy
Geposte afbeelding

#7 Nollie

Nollie

Wc-eend

• Lid
  • PipPip
  • 50 berichten

Gepost 18 september 2006 - 10:19

@Babette

Ja, 0.75 is inderdaad een flink verschil..
Ik heb harde lenzen die een paar jaar meegaan
(in dit lenzenplan 2 maar mn vorige paren 8 jaar)
dus ik ga eens goed overleggen met die mensen erover..

Heb je geen hoofdpijn gehad van het inspannen van je ogen al die tijd?

#8 Babette

Babette

Prof. in de wc-kunde

• 5210 berichten

Gepost 19 september 2006 - 04:43

Mm, dat is inderdaad wel lastig dan met harde lenzen.
Ik hoop dat je eruit gaat komen zonder al te veel dubbele kosten! :thumbup:

Of ik hoofdpijn ervan heb gehad weet ik eigenlijk niet zo goed, omdat ik sowieso al veel hoofdpijn heb. Ik ben dat al zo gewend, dat ik waarschijnlijk pas verschil zal merken als ik weer de juiste sterkte op mijn neus heb staan.

Ik ben benieuwd wat je opticien gaat zeggen.. hou ons op de hoogte :)

Geposte afbeelding

#9 Nollie

Nollie

Wc-eend

• Lid
  • PipPip
  • 50 berichten

Gepost 25 september 2006 - 09:43

Nou ben geweest, en geen probleem:

aan beide kanten een +je achteruit, maar dat was vorige keer al een twijfelgevalletje
dus denk dat de prednison niet met mn ogen heeft geknoeid

mocht het toch nog terugveranderen, krijg ik een nieuw setje voor 25 euro zei de opticien

#10 Petra

Petra

Prof. in de wc-kunde

• 7168 berichten

Gepost 25 september 2006 - 11:47

ik moet morgen terug naar de oogarts, nu mijn ontsteking eindelijk weg is kunnen mijn ogen opnieuw getest worden. Ik heb al gemerkt dat ze, na 3 jaar, terug enorm achteruit gegaan zijn, zal morgen wel weten hoeveel. Waarschijnlijk zal ik dan een permanente brildraagster worden.
Geplaatste afbeelding

#11 Gast_San10_*

Gast_San10_*
  • Guests

Gepost 12 augustus 2007 - 09:30

Ik mocht geeneens lenzen van de opticien; hetgeen ik best k•t vond.
Hij vond m'n oogdruk en oogvocht niet goed.

Ik schrik er van, naar de huisarts, maar die vond de oogdruk niet hoog genoeg om door te verwijzen, 21.
Ik vroeg m'n internist en die wou me wel doorverwijzen en oogdruk was gelukkig 'maar' 19 bij oogarts' secuurdere meting.
Die maakte me er idd op attent dat pred idd je oog kan vertiefen op de lange duur, dus goed om na te laten kijken om de zoveel tijd.

(Het stoort me sowieso vaak dat alle "randsymptomen" bij zowel de ziekte als medicijngebruik te makkelijk afgedaan worden door zowel huisarts als internist. (Wellicht poortwachtfunctie/kostenbesparing, gelijk als wat ik in een ander draadje zei over het niet willen controleren op bacteriën, virussen en schimmels))

Heb nu en dan wazige ogen, of prikkende ogen,
Pred en Pentasa zijn er zeker deel aan.