Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS: Methotrexaat - Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS

Ga naar inhoud

• (30 Pagina's)
  • +
  • « Eerste
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Methotrexaat ervaringen, nevenwerkingen...

#561 Gebruiker is offline   willie wortel 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Groep: VIP
  • Leeftijd: 27
  • Lid geworden: 09-december 06
  • Ziekte:Ziekte van Crohn

• Land:

Gepost 17 maart 2010 - 04:44

Lala al 1,5 dag geen hoofdpijn meer. Heb niet echt meer spanningen of zo, alles gaat de laatste 2 weken juist steeds beterGeposte afbeelding
Maar omdat het begon na het MTX spuiten en omdat ik verder iet verkouden ofzo ben... en ik me echt helemaal geen raad meer wist, donker en stil gaf ook niet verlichting dacht ik eens navragen.
Maar bedankt!

Morgen weer spuiten..

Groetjes willie
0

#562 Gebruiker is offline   lindat47 

• Luchtverfrisser
  • PipPipPip
  • Groep: Lid
  • Leeftijd: 25
  • Lid geworden: 31-augustus 04

• Land:

Gepost 18 maart 2010 - 01:19

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik gebruik nu al meer dan 5 jaar MTX. In het begin moest ik het spuiten, 25 mg, en ben dat steeds verder gaan afbouwen. Nu slik ik sinds 1,5 jaar 1 keer een pilletje per week van 10 mg. Sinds een tijdje merk ik dat ik heel erg ben aangekomen en vooral rond mijn buik. De rest van mijn lichaam helemaal niet. Ik weeg nu 76 kilo en heb eigenlijk nog nooit zo zwaar gewogen (zelfs niet na prednison!) en ik vraag me heel erg af hoe dit komt. Ik ben ervoor naar een dietiste geweest, maar met mijn eetpatroon is helemaal niks mis. Ik sport 5 keer per week minimaal een half uur dus ook hier kan het niet aan liggen. Ik zit me steeds meer af te vragen of dit komt nadat ik de MTX in pilvorm ben gaan gevbruiken. Hiervoor had ik er namelijk helemaal geen last van! Als ik dan normaal at viel ik gewoon af en nu kom ik alleen maar aan! Artsen zeggen dat het niet in de literatuur staat van MTX dat dit kan, maar hebben meer mensen hier last van? Ik vind het heel erg vreemd allemaal, vooral omdat ik er helemaal niet 'zwaar' uitzie, maar mijn BMI is dus wel te hoog! Ook als ik mezelf met 'dikkere' mensen vergelijk weeg ik veel zwaarder dan zij (vaak wel 10-15 kilo!). Iemand een ideee hoe dit zou kunnen?
0

#563 Gebruiker is offline   willie wortel 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Leeftijd: 27
  • Lid geworden: 09-december 06

• Land:

Gepost 19 maart 2010 - 09:05

hoi

Helaas weet ik dat ook niet, ben nog maar net aan de MTX en dan in spuitvorm. Het is wel vreemd. Hoop dat iemand anders je ermee kan helpen.

Groetjes willie
0

#564 Gebruiker is offline   Cella 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Leeftijd: 37
  • Lid geworden: 20-augustus 05

• Land:

Gepost 25 maart 2010 - 01:28

Ik prik sinds verleden jaar mtx 25mg was en ben hier altijd eendag goed ziek van. Nu bleef mijn alat waarde maar steigen en zit nu op 108. Vandaag arts aan de lijn gehad en ik ga volgende week
naar 12.5 mg, ik hoop hiermee ook dat me bijwerkinen minder worden, en natuurlijk me alat waarde minder word anders moet ik er misschien mee stoppen maar merk juist we dat het helpt.
wat mij ook opvalt is dat ik nu viermaanden bijna vijfmaanden van de prednison af ben en ik niet veel afval dus volgens mij kan je wel gewicht vast houden of vocht van de mtx maar zeker weten doe ik het ook niet.

liefs cella
probeer elke dag een keer te lachen want een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
hoe moeilijk het soms ook is, de vreugde haal ik vaak uit me omgeving de mensen die van mij houden
0

#565 Gebruiker is offline   lindat47 

• Luchtverfrisser
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 31-augustus 04

• Land:

Gepost 27 maart 2010 - 04:41

Het blijft rotzooi natuurlijk. Ik moet 6 april naar de arts dus dan heb ik het er meteen over. Ik weet zeker dat het aan de MTX ligt.
0

#566 Gebruiker is offline   shellty 

• Toiletbril
  • PipPipPip
  • Bekijk blog
  • Leeftijd: 15
  • Lid geworden: 14-februari 10

• Land:

Gepost 28 maart 2010 - 01:46

ik spuit nou ook alweer 2 maandjes mtx naja mn moeder spuit het voor me
maar ik vind het vervelend dat ik van die plekjes ervan blijf houden op mn
boven been waar ze het spuit
het zijn van die blauwe plekjes die niet meer weggaan
en liever heb ik dan ook de prik op de plek waar het blauw is want
als ik het op een andere plek weer doe dan krijg ik daar ook weer een blauwe plek
ik vraag me af of het geen kwaad kan als ik het steeds spuit op de blauwe plekken?
ik zal er ook voor de zeker heid met mn arts erover praten

Met elke stap die ik zet , lijkt de wereld steeds groter
0

#567 Gebruiker is offline   catharina 

• Geurexpert
  • PipPipPipPipPip
  • Leeftijd: 43
  • Lid geworden: 18-september 04

• Land:

Gepost 01 april 2010 - 04:57

Bekijk Postlindat47, op 18 maart 2010 - 01:19 , zei:

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik gebruik nu al meer dan 5 jaar MTX. In het begin moest ik het spuiten, 25 mg, en ben dat steeds verder gaan afbouwen. Nu slik ik sinds 1,5 jaar 1 keer een pilletje per week van 10 mg. Sinds een tijdje merk ik dat ik heel erg ben aangekomen en vooral rond mijn buik. De rest van mijn lichaam helemaal niet. Ik weeg nu 76 kilo en heb eigenlijk nog nooit zo zwaar gewogen (zelfs niet na prednison!) en ik vraag me heel erg af hoe dit komt. Ik ben ervoor naar een dietiste geweest, maar met mijn eetpatroon is helemaal niks mis. Ik sport 5 keer per week minimaal een half uur dus ook hier kan het niet aan liggen. Ik zit me steeds meer af te vragen of dit komt nadat ik de MTX in pilvorm ben gaan gevbruiken. Hiervoor had ik er namelijk helemaal geen last van! Als ik dan normaal at viel ik gewoon af en nu kom ik alleen maar aan! Artsen zeggen dat het niet in de literatuur staat van MTX dat dit kan, maar hebben meer mensen hier last van? Ik vind het heel erg vreemd allemaal, vooral omdat ik er helemaal niet 'zwaar' uitzie, maar mijn BMI is dus wel te hoog! Ook als ik mezelf met 'dikkere' mensen vergelijk weeg ik veel zwaarder dan zij (vaak wel 10-15 kilo!). Iemand een ideee hoe dit zou kunnen?

Mss neemt je lichaam deze pillen juist goed op waardoor je aankomt. Lijkt me alleen maar goed toch..? Tenzij je er veel problemen mee hebt en je je ongelukkig gaat voelen door het aankomen.
Achter Crohn schijnt altijd de zon!!
0

#568 Gebruiker is offline   Sammetje 

• trotse mamma
  • Bekijk blog
  • Bekijk Album
  • Groep: Moderator
  • Leeftijd: 38
  • Lid geworden: 14-oktober 07
  • Ziekte:man + zoon Crohn

• Fotoalbum:Sammetje's Fotoalbum

• Land:

Gepost 01 juni 2010 - 07:28

Het inspuiten van de MTX doet Stan zó ontzettend veel pijn. Eerder spoot ik in zijn arm (bleef een half uur veel pijn doen), maar de laatste 2 weken in zijn buik (pijn net zo heftig, wel iets korter last van). Hij vind het heel erg branden en eigenlijk al zodra de naald erin zit. Nu heb ik het idee dat de kop van de naald van Metoject ook vrij dik is. Ik moet echt kracht zetten om hem erin te prikken. In het verleden heeft Stan ook MTX-injecties gehad met een ander type naald en hiervan had hij veel minder last. Heeft iemand dit probleem ook?

Ik heb de kinderpoli al gebeld of we pleisters met Emla kunnen krijgen. Stan wilde dit eerst niet want hij is al heel wat prikken gewend, maar ziet nu steeds meer tegen het spuiten op (en ik daardoor dus ook). Het receptje voor de pleisters + zalf wordt opgestuurd, dus we gaan kijken of dat beter gaat.

Verder slikt hij nu dus rond het spuiten Domperidon tegen de misselijkheid en dat helpt vrij goed. Ook slikt hij nu Omeprazol tegen het opkomende maagzuur, want daar heeft hij sinds de MTX heel veel last van. En zijn haar valt weer behoorlijk uit, maar gelukkig heeft hij een dikke bos.
Shoot for the moon... Even if you miss, you will land among the stars [Anon]
0

#569 Gebruiker is online   Lautje 

• Forumstalker
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 03-september 05
  • Ziekte:Crohn, CVS, Fibro

• Land:

Gepost 01 juni 2010 - 07:48

wat ik heb gemerkt sam, is dat de naald van de metoject soms vrij bot is.
Ik heb het toen gemeld bij de apotheek en zij hebben dat weer aan de firma doorgegeven.
Je kunt mtx ook in z'n been spuiten he, beetje bovenaan waar het meeste vet zit. dan voel je het al minder.
En ook langzaam inspuiten ;)

0

#570 Gebruiker is offline   Sammetje 

• trotse mamma
  • Bekijk blog
  • Bekijk Album

• Land:

Gepost 01 juni 2010 - 09:04

In zijn been lijkt Stan verschrikkelijk, dus dat ga ik niet voor elkaar krijgen vrees ik. De naald is jammer genoeg nog steeds "bot", maar wie weet, valt dat straks mee als de Emla goed werkt?! Langzaam inspuiten doe ik altijd al Geposte afbeelding
0

#571 Gebruiker is offline   Esbee 

• Aspirant
  • Groep: Aspi
  • Leeftijd: N/A
  • Lid geworden: 28-juni 10
  • Ziekte:kind met M.Crohn

• Land:

Gepost 28 juni 2010 - 06:10

Mijn dochter spuit ook MTX. Ook zij vindt het moment dat de naald erin gaat verschrikkelijk veel pijn doen.
Ze heeft in het ziekenhuis en bij onderzoeken heel wat naalden gezien en gevoeld, maar deze is ze elke keer weer gespannen voor !
Inmiddels heeft ze het een week of 6 nu, dus heel voorzichtig ga ik erop hopen dat het echt 'werkt' en ze er redelijk goed op reageert.
Wel heeft ze vreselijke hoofdpijnen sinds ze dit gebruikt. (Of het zijn nog naweeën van de Prednison)

Groet :

Esbee :klavertje:

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
0

#572 Gebruiker is offline   Sammetje 

• trotse mamma
  • Bekijk blog
  • Bekijk Album

• Land:

Gepost 28 juni 2010 - 08:18

Esbee, Emla-zalf wil wel helpen en anders bij de apotheek vragen of er geen andere spuiten zijn. Die van Metoject zijn erg bot, daar hebben ze al veel meer klachten over gehad.
0

#573 Gebruiker is offline   katty 

• Prof. in de wc-kunde
  • Leeftijd: 50
  • Lid geworden: 20-maart 06
  • Ziekte:CU

• Land:

Gepost 29 juni 2010 - 09:29

Spuit nu ongeveer anderhalf jaar MTX en ben toch ook serieus wat zwaarder geworden , maar als dat nu van de MTX komt zou het niet weten....denk eerder dat het is omdat ik mij
veel beter voel.
Gelukkig moet ik die spuiten niet zelf zetten , pffff zou niet eens durven prikken.
De dag zelf ben ik ook nogal moe en kan ik niets doen, rusten dan maar.....hoofdpijn heb ik niet , toch wat pijn van die venijnige prik, pfffff......
Bij mij wordt er steeds geprikt in de bil , tja zitten is dan een ietsie , pietsie moeilijker , maar het lukt wel .....euhhh het moet wel, niet !!!!
Was ook begonnen met 25mg en nu nog 15 mg , hopelijk kunnen ze zo blijven afbouwen.
0

#574 Gebruiker is offline   Bam 

• Aspirant
  • Groep: Aspi
  • Lid geworden: 27-november 08
  • Ziekte:ziekte v crohn

• Land:

Gepost 15 augustus 2010 - 09:56

Dik een half jaar gebruikt, geen bijwerkingen gehad en ook geen baat bij gehad. Dus gestopt.
We gaan nu aan de puri-nethol.
Wat betreft dat spuiten ik kneep altijd in mijn been of buik en zette dan de spuit in dat gedeelte tussen je duim en wijsvinger dan rustig lossen en dan spuiten.
Wat wel vervelend was, was dat het een branderig gevoel gaf als ik in de buik injecteerde. Was wel kort maar toch.
0

#575 Gebruiker is offline   Cella 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Leeftijd: 37
  • Lid geworden: 20-augustus 05

• Land:

Gepost 15 augustus 2010 - 12:26

ik heb hele dunnennaaldjes van de mtx. ik moet zelf zo goed kijken waar de uitgang zit om te prikken, misschien een iedee om deze te vragen zal het even op schrijven voor je

methotrrexaat EBW 20mg/ml het is van de ebewe fharma..een wit doosje met gele rand spuit zit apart en de naald ook, de naald moet je het dopje afdraaien en van de spuit ook deze draai je op elkaar.
hoop je hier mee misschien te kunnen helpen die gene waarvan ik de brandplekken kreeg had ook een dikke harde naald ben blij dat ik die niet meer heb en die branden bij mij ook

knuffff cella
probeer elke dag een keer te lachen want een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
hoe moeilijk het soms ook is, de vreugde haal ik vaak uit me omgeving de mensen die van mij houden
0

#576 Gebruiker is offline   Beatrice 

• Toiletbril
  • PipPip
  • Lid geworden: 25-mei 08
  • Ziekte:Crohn en PDS

• Land:

Gepost 28 augustus 2010 - 02:21

Ik was vorige week bij de reumatoloog want daar gaat het nog slechter mee dan met mijn crohn. heb dagen dat ik nauwelijks kan lopen en dat ik huil van de pijn. Hij heeft me op de MTX gezet en heb nu 2 injecties gehad, vorige week gezet door de verpleegster, eergisteren zelf thuis.
Ik moet zeggen dat de reuma echt minder wordt maar ik heb juist wel veel last van de bijwerkingen.

Ben echt dood- en doodmoe sindsdien en heb ook last van slapeloosheid! Normaal heb ik echt 9 uur slaap per nacht nodig en na het middageten nog een siesta van een half uur minimaal maar hoe moe ik ook ben, ik lig te woelen en te draaien voor ik inslaap en word vroeg wakker en de siesta lukt helemaal niet dus de rest van de dag voel ik me als een zombie en sleep ik me naar mijn verplichtingen.
Verder hoofdpijn, af en toe misselijk maar het meest opvallende vind ik dat ik er zo slecht uit ben gaan zien. Ondanks dat ik hier toch wel 2x per week naar t strand ga en er tevoren gezond uitzga lijkt het of mijn ogen heel dof staan en vlak en ouder ofzo.

Ook heb ik een beetje moeite met het inspuiten van die troep, ik ben bijna 39 heb een kinderwens en het feit dat je er niet zwanger bij mag raken stemt me niet gelukkig. Ook tast het je weerstand aan dus ik moet de griepspuit halen (wat ik toch al deed voor de Crohn), heb vaccinaties gekregen tegen, streptococ (?), tetanus en tbc testen en krijg nog wat vaccinaties. Ik begrijp dat dit in NL niet zo is?

Ik weet niet. In oktober moet ik terug naar de reumatoloog maar ik wil stoppen. het geeft me geen 'goed gevoel'. Ben het ook zat al die crohnmedicijnen en ga volgende week bij de interniste aankaarten dat ik weer alternatieve geneeswijze wil gaan proberen voor de crohn en reuma en liefst met alle medicijnen wil stoppen (wel met bloedcontrole en colonoscopiëen af en toe..).
0

#577 Gebruiker is online   Lautje 

• Forumstalker
  • Bekijk blog

• Land:

Gepost 28 augustus 2010 - 05:20

Ik ben gister even naar de apotheek geweest, en vertelde dat ik sinds 2 weken weer nieuwe metoject kreeg en deze naald nóg botter is.
Blijkt dat er om de naald een soort bescherming zit, en als die er nog op zit krijg je de naald met veel moeite in je vel ( buik/been)
In dit linkje staat een uitleg hoe je het dopje eraf moet halen, en op die manier de bescherming van de naald af krijgt waardoor die minder bot zou moeten zijn:
http://www.tevapharm...re_metoject.pdf

Ik zou zeggen voor de metoject spuiters probeer het eens ( ga ik ook doen) en laat dan even weten of het naaldje dan makkelijker gaat of juist helemaal niet.

0

#578 Gebruiker is online   Lautje 

• Forumstalker
  • Bekijk blog

• Land:

Gepost 02 september 2010 - 07:37

ik moet straks weer mtx spuiten, ga nog even zelf die link door lezen en hoop dat het beter zal zijn op die manier
0

#579 Gebruiker is offline   liza 

• Forumfreak
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Bekijk Album
  • Leeftijd: 40
  • Lid geworden: 19-augustus 06

• Land:

Gepost 02 september 2010 - 08:50

Succes lautje,ik hoop dat dat de oplossing is voor die botte naalden.
0

#580 Gebruiker is offline   triciapoeh 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 29-augustus 04

• Land:

Gepost 02 september 2010 - 09:48

Ben wel benieuwd of het beter zal zijn Lautje.
Hou je me op de hoogte?
It's not that easy beeing green
0

Deel dit topic:

• (30 Pagina's)
  • +
  • « Eerste
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • Je kunt geen nieuwe topic starten