Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS: Wel of geen coloscopie laten doen? Wat is jullie ervaring - Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Wel of geen coloscopie laten doen? Wat is jullie ervaring

#1 Gebruiker is offline   marley 

• Aspirant
  • Bekijk blog
  • Groep: Aspi
  • Leeftijd: N/A
  • Lid geworden: 29-juli 10
  • Ziekte:PDS

• Land:

Gepost 29 juli 2010 - 07:52

Hallo allemaal,

Ik loop al een jaar (eigenlijk al heel veel jaar) met klachten
Ik heb enorm last van mijn maag gekregen en daarbij ook van mijn darmen.
Heb de huisarts plat gelopen omdat ik niet meer functioneerde van de pijn. Medicijnen zoals Omeprazol, Pantazol en Movicolon hielp niets.
Eerst een echo gekregen omdat ik alleen maar aan het spugen was en doodziek bleef, geen galstenen daarna een maagonderzoek en toen bleek ik een middenrifbreuk te hebben.
Volgens de arts kan dat niet die klachten veroorzaken
Nu ben ik doorgestuurd naar een MLD arts daar heb ik een CT scan gekregen een uitgebreid bloedonderzoek en ontlastingsonderzoek gekregen.
Daar komt niets uit
Ik heb nu als diagnose PDS gekregen ik mag nog een coloscopie met een gastroscopie laten doen maar de arts zegt dat ik PDS heb.
Heb de vezel test gedaan en daar bleek ik gewoon genoeg vezels binnen te krijgen. Maar ik blijf enorm last houden van mijn maag, ben moe, duizelig, pijnlijke darmen.
Dan weer diarree dan weer verstopping. Ze kan ook niet verklaren dat ik ook regelmatig verhoging heb.
Nu mag ik twee maanden na denken of ik dit onderzoek wil. Nu is mijn vraag wat zien ze op een coloscopie als er uit ander onderzoek niets komt en is het verstandig om
dit onderzoek toch te laten doen om alles uit te sluiten? Het is nogal een heftig onderzoek dat ik niet zomaar wil doen, het maagonderzoek was al erg.
Ik heb dit aan de arts gevraagd en zij geeft aan dat in haar opinie ik PDS heb.
Maar ik ben 39 en op mijn 23e heb ik een darmvirus gehad en daarna heb ik tot 4 jaar geleden altijd wel diarree gehad, ik was vriendjes met diacuur tabletten zeg maar. Door mijn zwangerschappen zijn mijn darmen juist enorm opgeknapt.
Wel heb ik een paar keer achter elkaar door mijn kinderen een maag darm infectie gehad.
Wie herkent dit? En wie heeft tips over het onderzoek. Ik ken niemand in mijn omgeving waar ik dit aan kan vragen en volgens mij zitten hier de experts. Bedankt alvast voor jullie reacties
0

#2 Gebruiker is online   flennie 

• Kletskous
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Groep: VIP
  • Leeftijd: 23
  • Lid geworden: 02-oktober 09
  • Ziekte:Crohn & Lact. Int.

• Land:

Gepost 29 juli 2010 - 08:08

Weet je wat er met de ct scan bekeken is?
Misschien is een scopie wel aangewezen, geeft het mooiste beeld en op die manier kan je ergere dingen uitsluiten. Ook kunnen ze hapjes nemen, zo kunnen ze ook ontstekingen aantreffen die niet met het blote oog te zien zijn.

Wat dat aan gaat zou ik voor een scopie gaan. Nee een pretje is het niet, zowel voorbereiding als onderzoek net. Maar met een lieve arts, goed werkend roesje en voldoende pijnstilling is het onderzoek wel te doen ;)

Succes met je keuze :klavertje:
0

#3 Gebruiker is offline   Anna2 

• Medicijnkastje
  • PipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Groep: Lid
  • Lid geworden: 14-december 09
  • Ziekte:Crohn+Short Bowel

• Land:

Gepost 29 juli 2010 - 08:34

Hoi,

Ja een scopie lijkt me wel belangrijk hoor in jouw geval. Het onderzoek is vervelend maar wel goed te doen vond ik. Je hebt te veel klachten die kunnen wijzen op Crohn. Tijdens een scopie kunnen ze dingen zien die ze bij ander onderzoek niet kunnen zien. Succes!
0

#4 Gebruiker is offline   Jasmijn 

• Pillendoos
  • PipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Groep: Lid
  • Leeftijd: 23
  • Lid geworden: 05-augustus 08
  • Ziekte:Crohn, ADHD

• Land:

Gepost 29 juli 2010 - 09:15

Tijdens de MRI en echo zagen ze bij mij ook niks, bij de scopie wel. Het is geen leuk onderzoek maar kan wel een hoop duidelijkheid geven.
0

#5 Gebruiker is offline   Sammetje 

• trotse mamma
  • Bekijk blog
  • Bekijk Album
  • Groep: Moderator
  • Leeftijd: 37
  • Lid geworden: 14-oktober 07
  • Ziekte:man + zoon Crohn

• Fotoalbum:Sammetje's Fotoalbum

• Land:

Gepost 29 juli 2010 - 09:18

Ik ben het helemaal met de dames boven mij eens.

Als je arts het echt onzin zou vinden, zou ze zo'n duur onderzoek niet eens voorstellen lijkt mij.

Succes en wijsheid!!!
Shoot for the moon... Even if you miss, you will land among the stars [Anon]
0

#6 Gebruiker is offline   ingenieur 

• zuster......
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Leeftijd: 35
  • Lid geworden: 08-december 05
  • Ziekte:ziekte van Crohn

• Land:

Gepost 29 juli 2010 - 10:05

Ik snap je twijfel wel.
Kan me voorstellen dat je zoiets hebt, er is uit al het andere niks gekomen, waarom dan wel hieruit.

Toch zien ze op een coloscopie gewoon andere dingen, en veel helderder.
Daarbij halen ze bij jou ook een stuk onzekerheid weg (ook heel belangrijk). Elke keer als je ziek bent zal je anders denken..... had ik maar of zal ik dan...... nu komt er in 1 keer duidelijkheid.

Veel succes met het maken van je keuze :klavertje:
Geposte afbeelding
Het tegenovergestelde van angst is niet moed, maar vertrouwen.
0

#7 Gebruiker is online   corina 

• Opperzwammer
  • Bekijk blog
  • Bekijk Album
  • Groep: Supermod
  • Leeftijd: 39
  • Lid geworden: 09-november 06
  • Ziekte:Ziekte van Crohn

• Land:

Gepost 29 juli 2010 - 10:13

Goed dat je alle voor en tegens met elkaar af weegt en meer informatie wilt over "Wat zien ze daarop meer?"
Je kan ervan uitgaan dat ze met een coloscopie weer andere dingen zien of kunnen onderzoeken (evt biopten nemen) als met een ander onderzoek.

Persoonlijk zou ik zeker voor de coloscopie gaan. Je loopt al heel lang te tobben met je darmen en ik denk dat je wel echte zekerheid wilt omtrent de diagnose PDS...zoals Ingenieur hierboven ook zegt, je zal anders altijd blijven denken...wat als...of had ik nu maar toch...

Suc6 en wijsheid bij je beslissing :klavertje:
Onderzoek is best te doen hoor...niet prettig, maar je mag een roesje nemen en dan merk je bijna niets of helemaal niets ;)
Live life to the Fullest
0

#8 Gebruiker is offline   audrey 

• supercalifragilisticexpialidasties
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Leeftijd: 34
  • Lid geworden: 11-februari 09
  • Ziekte:ziekte van crohn

• Land:

Gepost 30 juli 2010 - 07:35

eigenlijk zijn de antwoorden al gegeven, ik heb nooit de keus gehad om wel of niet een colo te doen,
ik moest het gewoon, en ze zien dan hoe je darmen er van binnen uit zien, en net wat de rest zegt,
ze kunnen biopten nemen, en laten onderzoeken, je krijgt volgens mij hier de meeste duidelijkheid bij,
wens je veel sterkte met het maken van de keuze, en je kunt altijd vragen om een roesje
knuffel

Geposte afbeelding

alles kan -- als jij het laat gebeuren
0

#9 Gebruiker is online   Galathea 

• Crohn-juweeltje
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Leeftijd: 29
  • Lid geworden: 10-januari 05
  • Ziekte:Ziekte van Crohn

• Land:

Gepost 30 juli 2010 - 10:17

Ik sluit me aan bij wat hierboven staat.

Enne ... ikzelf vind een maagonderzoek veel vervelender dan een darmonderzoek. De voorbereiding is vervelend, maar het onderzoek zelf valt reuze mee.
Een boek is een brief aan onbekenden
0

#10 Gebruiker is offline   Peetje 

• Forumfreak
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Leeftijd: 42
  • Lid geworden: 04-november 09
  • Ziekte:Colitis Ulcerosa

• Land:

Gepost 30 juli 2010 - 03:55

Mijn lieve forumgenoten hebben eigenlijk alles al gezegd en ik sluit me daar volledig bij aan.

Succes , beterschap en vooral heel wijsheid toegewenst.
   Nieuwe dromen, nieuwe kansen , nieuwe wensen ontluiken.              
0

#11 Gebruiker is offline   marley 

• Aspirant
  • Bekijk blog
  • Groep: Aspi
  • Lid geworden: 29-juli 10
  • Ziekte:PDS

• Land:

Gepost 30 juli 2010 - 07:33

Iedereen enorm bedankt voor jullie inbreng.
Volgens de arts is geen onderzoek ook ok want in haar ogen heb ik PDS
Maar ja ik blijf moe en voel mij gewoon slecht, dan heb je idd wel zekerheid Volgens de arts kun je prima alles op een CT scan zien dat is volgens jullie dus helemaal niet waar.
Thanks voor alle info ik denk toch dat ik het onderzoek laat doen dan neem je alles twijfels weg.

Groetjes
Marleen van Meurs
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers