Via deze weg wil ik graag mijn verhaal delen en in contact komen met andere partners van Crohn patiënten. De reden hiervoor is dat ik soms gewoon even niet meer weet hoe ik er als partner doorheen moet komen en het gevoel heb dat ik er in deze relatie alleen voor sta. Dit is mijn verhaal...
Ik ontmoette mijn partner bijna 5 jaar geleden op een hockeytoernooi. We zaten toevallig allebei in een last-minute samengesteld team. Tussen de wedstrijden door raakten we aan de praat en er onstond een klik. Omdat ik nog niet lang daarvoor een relatie had afgesloten wilde ik de tijd nemen om hem te leren kennen. We gingen samen wat drinken en aten regelmatig gezellig bij elkaar thuis. Vanzelf rolde dit uit in een relatie en zoals alle nieuwe stelletjes waren we gek op elkaar en de rest van de wereld bestond eventjes niet.
Na 3 maanden kreeg hij last van hevige buikkrampen, diarree en verloor hij in korte tijd veel gewicht. Toen vertelde hij me dat hij dit een aantal jaren terug ook had gehad en dat ze hem in het ziekenhuis hadden verteld dat hij een spastische darm had. Toen de klachten bleven aanhouden ben ik me gaan verdiepen in de symptomen en kwam ik uit bij Crohn. Met deze informatie zijn we naar een internist gegaan en daarmee ging de bal aan het rollen. Na diverse onderzoeken en testen werd bevestigd dat hij de ziekte van Crohn heeft. En toen begon het gevecht...
Hij verloor zijn baan en kon niet meer sporten. We gingen niet meer op stap, uit eten was er niet meer bij. Naar verjaardagen ging ik alleen en steeds moest ik uitleggen waarom hij er niet was. Dat brak m'n hart, maar ik deed het keer op keer. Ik besloot wat vaker thuis te blijven, omdat ik zielig vond dat hij steeds alleen achterbleef. Hij stimuleerde me om wel gewoon te gaan en toch dat deel van m'n leven te blijven leiden, maar dat kon ik niet. Ik had voor hem gekozen en dan ga je voor elkaar ik leuke en moeilijke tijden. Langzaam maar zeker verloor ik het contact met sommige van mijn vriendinnen. Slechts een tweetal had begrip voor de situatie en bleven in beeld. Dit heeft zich later gelukkig weer hersteld (nadat ik er met hen over heb gepraat) maar dit heeft me veel verdriet gekost. Was ik wel bereid om zoveel op te geven voor een partner? Ik heb hier lang over nagedacht en ik heb m'n besluit gebaseerd op mijn sterkste karartereigenschap: doorzettingsvermogen. Samen komen we hier doorheen!
We zijn nu 4 jaar verder en ik heb het momenteel erg moeilijk met hoe het nu gaat. Ik ben een persoon die doelen stelt en deze wil halen. Mijn partner leeft door zijn ziekte van dag tot dag. We hebben 2 jaar geleden een huis gekocht waar nog veel aan moet gebeuren en ik heb het gevoel dat ik hierin alleen sta, want hij kan het niet. Ik zou dolgraag binnen een jaar of 3 getrouwd en moeder zijn, maar kan hij dit aan? Als een feestje al teveel is, kan hij dan een hele trouwdag aan? Of moet ik mijn droom van een mooie bruiloft ook opgeven? En dan heb ik het nog niet eens over een gezinnetje stichten...
Mijn partner heeft niet het doorzettingsvermogen wat ik heb. Hij geeft snel op als iets niet lukt. Ik probeer hem te motiveren, maar het vergt veel energie van me. Vanuit ouderlijke hoek had ik ook op meer steun gehoopt. Mijn ouders geven dat wel, maar vanuit zijn kant blijft het wat dat betreft stil. Dat maakt hem onzeker, want dat is toch de plek waar je altijd terecht moet kunnen. Ik heb me wel eens laten vertellen dat deze ziekte vermoedelijk ontstaat door heftige momenten in iemands leven. Dingen die niet goed verwerkt zijn. Mijn vriend is vroeger naar een internaat gestuurd en heeft op jonge leeftijd zijn moeder verloren aan kanker. Ik weet dat dit een behoorlijke impact op zijn leven heeft gehad, maar hij praat er zelden over. Hij is geen prater, ik wel.
Nu ik dit verhaal zo weer vertel merk ik hoe machteloos ik me voel. Ik heb niemand om dit mee te delen, want niemand weet ik welke situatie ik zit. Ik wil zo graag een fijne toekomst met hem opbouwen, maar hoe doe ik dat als ik er alleen voor sta. Ik kan veel dingen aan, maar ik kan niet de taken en verantwoordelijkheden van twee man aan. Ik hoop dat iemand mijn verhaal leest en me op een of andere manier kan helpen of advies kan geven. Ik zit er behoorlijk doorheen en ik weet gewoon niet hoe lang ik dit nog volhou. Ik hou zielsveel van hem, maar is liefde in deze situatie wel genoeg?
Elisah
Deze post is bewerkt door Elisah: 18 maart 2010 - 09:47

Help
Start een nieuw topic
Voeg antwoord toe

Multi quote