Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS: Bloed - hoe zie ik het? - Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Bloed - hoe zie ik het?

#1 Gebruiker is offline   Beatrice 

• Toiletbril
  • PipPip
  • Groep: Lid
  • Lid geworden: 25-mei 08
  • Ziekte:Crohn en PDS

• Land:

Gepost 14 maart 2010 - 09:00

Ok misschien een domme vraag van iemand ie al bijna 8 jaar de ziekte van Crohn heeft maar daar komt ie.

Ik heb veel diarree. Gek genoeg sinds ik 2 weken weer aan de Predn. zit, meer. Het loopt op tot wel 8x per dag en gisteren zelfs 14x. Vooral 's morgens ben ik bezig en dan de rest van de dag gaat het wel weer.

Mijn internist hier, is een ######## en die zegt dat ik, gezien de uitslagen van de colonoscopie (waar overigens wel bloedingen op te zien waren) nooit zoveel diarree kan hebben. Ze gaan nu wel verder zoeken via de dunne darm maar toch.

Nu vraagt mijn huisarts me telkens of ik bloed heb en ik antwoord dat ik dat niet kan zien. Mijn vader, die collitis ulserosa heeft, zegt dat je dat duidelijk ziet. maar de allereerste keer dat ik opgenomen werd met spoed, voorjaar 2004 vroeg de internist het ook steeds en ik antwoorde dus (omdat ik het nooit zag): 'euhh nee?'
Bleek dat ik een liter bloed verloren was.Geposte afbeelding

De ontlasting is wel donker maar de huisarts zegt dat het bijna zwart is dan en dat is het geloof ik net niet. De verpleegster zei dat ik een test kon doen met agua oxygenada (zoveel als zuurstofwater?) door dat een scheutje erbij te doen, als het dan een soort van gaat bubbelen, zit er bloed bij. nou er gebeurd niets. dus het zal wel niet.

maar zoveel diarree is toch ook niet helemaal normaal meer. het lijkt alleen maar erger te worden, zelfs met de Prednison.

Zijn er andere tips om het te zien?
0

#2 Gebruiker is offline   cabi 

• MISS DARMWERELD 2010
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Groep: VIP
  • Lid geworden: 11-september 06
  • Ziekte:collagene colitis

• Land:

Gepost 14 maart 2010 - 09:19

Hoi Beatrice,

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is, maar bij mij is het zo dat als ik bijv. weer eens bloedende maagzweren heb, dat mijn ontlasting dan veel donkerder, bijna zwart is.
Dit is dan zogenaamd oud bloed wat van ver komt.

Maar als mijn dikke darm bloed dan zie ik toch serieus rood bloed, te vergelijken met met de hoeveelheid als je menstrueert.

Ook is er wel eens ontlasting onderzocht, waarvan ik dacht dat alles okéé zou zijn, maar in het lab zagen ze dan toch nog bloedsporen.

Ik hoop dat dit antwoord je een beetje duidelijkheid geeft. :hug2:
Luctor et Emergo
0

#3 Gebruiker is offline   Peetje 

• Kletskous
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 04-november 09
  • Ziekte:Colitis Ulcerosa

• Land:

Gepost 14 maart 2010 - 09:54

Beatrice, wat vervelend nou dat je zo'n last van diarree hebt nu je Prednison slikt. Geposte afbeelding

Ik heb sinds april 2005 CU en zie heel duidelijk bloed in mijn ontlasting hoor als ik een opvlamming heb en daarbij krijg ik dan meer klachten zodoende is het bloedverlies voor mij een bevestiging van mijn vermoeden dat de CU weer actief is.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je snel van de diarree af komt.Geposte afbeelding
   Nieuwe dromen, nieuwe kansen , nieuwe wensen ontluiken.              
0

#4 Gebruiker is offline   Beatrice 

• Toiletbril
  • PipPip

• Land:

Gepost 14 maart 2010 - 10:07

Ja de ontlasting is wel donker. niet zwart zoals de dokter zei, maar wel gewoon heel donkerbruin. en soms als ik veeg zie ik stukjes..

maar nee, zulk bloedverlies als met de menstruatie heb ik niet. nooit gehad ook in al die jaren. ondanks dat ik dan volgens mijn bloedonderzoek dan wel ontstekingen heb enzo en dus ook al veel bloed ben verloren wat ik dus nooit zag.

Nouja ik gok het er maar op. kan me nu gewoon niet permitteren opgenomen te worden, omdat ik veel moet regelen. mijn werkgever is failliet en moet naar de advocaat van de vakbond, achter mijn geld aan enz. als dat achter de rug is en ik heb nog zo'n diarree, dan ga ik wel ff naar de eerste hulp. laat ze me dan maar een paar dagen opnemen en alles onderzoeken.

Bedankt voor het meedenken!

Geposte afbeelding
0

#5 Gebruiker is offline   Dees 

• optimist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 17-februari 08
  • Ziekte:ziekte van crohn

• Land:

Gepost 14 maart 2010 - 10:31

Sterkte ermee.:klavertje:
lieve groetjes van Dees
0

#6 Gebruiker is offline   jaapbuijs 

• Wc-blokje
  • Pip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 12-februari 09
  • Ziekte:ziekte van crohn

• Land:

Gepost 15 maart 2010 - 02:53

hi beatrice,

• Vindt je helderrood bloed op het toiletpapier of aan de buitenkant van de ontlasting? Dit heeft meestal een onschuldige oorzaak, zoals een klein kloofje in de anus of aambeien. Er is niet veel bloed. Soms lijkt het veel, maar dat komt doordat het bloed in het toilet mengt met water.
  • heb je strepen of klonten bloed, vermengd met de ontlasting? Dit bloed komt uit het maagdarmkanaal. Daar zit dan bijvoorbeeld een ontsteking. Meestal hebt je ook koorts en diarree.
  • Bloedingen vanuit de maag geven zwarte ontlasting, ook wel teerontlasting genoemd. Meestal komt dit door een maagzweer.
  • Hebt je alleen tijdens je menstruatie bloed in je ontlasting? Dan hebt je misschien endometriose. Er zit dan baarmoederslijmvlies in de darmen. En dat menstrueert met uw baarmoeder mee. Dit komt heel weinig voor. Waarschijnlijk is het bloed dat u ziet gewoon menstruatiebloed.
groetjes jaap

jaap buijs
0

#7 Gebruiker is online   liza 

• Forumfreak
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 19-augustus 06
  • Ziekte:Ziekte van Crohn

• Land:

Gepost 15 maart 2010 - 07:43

Er hoeft ook niet altijd perse bloed te zijn als je een ontsteking hebt hoor.
Ik heb ook crohn en nog nooit bloed bij mijn ontlasting gehad hoe groot het ontstoken stuk ook was.
Bij cu zie je vaker bloed dan bij crohn.
Ik wens je veel sterkte,ik hoop dat er een oplossing komt voor je probleem.Ren jezelf intussen niet voorbij.
0

#8 Gebruiker is offline   Beatrice 

• Toiletbril
  • PipPip

• Land:

Gepost 15 maart 2010 - 09:31

Heb nu wel wat vegen bloed maar dat komt omdat ik toch wel een fikse aambei ofzo heb door het vele naar de wc gaan. auwww. kan bijna niet zitten.
verder zie ik stukjes rood nu bij de ontlasting, maar goed misschien is dit wat van het eten?

Bedankt voor jullie steun. Ik ben vandaag echt dood- en doodop en ik moet nog zoveel regelen. Morgen ga ik naar de advocaat ivm het faillisement. Zodra ik van de advocate een bepaald papier krijg kan ik mijn betaling van de zw hier regelen.

probleem is dat ik, om de uitkering te krijgen mijn seg. social moet uitschrijven en dat is nu juist het probleem want zodra ik uitgeschreven sta (en nog niet opnieuw geregestreerd ivm uitkering - wat nog even kan duren vermoed ik, met de papieren) ik niet naar de dokter kan, geen medicijnenvergoeding krijg en ook mijn b12 injecties dus niet eens kan laten zetten.

extra zorg erbij dus. het liefst kroop ik voor de rest van de dag/week/maand mn nest in maar dat kan nu ff niet.

en ondertussen maar wachten op de herkeuring van het uwv. Geposte afbeelding
0

#9 Gebruiker is offline   Peetje 

• Kletskous
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog

• Land:

Gepost 15 maart 2010 - 12:38

Hai Beatrice, je kunt al die problemen er niet bij hebben nu zeg ik. Geposte afbeelding Grrrrr , waarom komt toch alles altijd tegelijk?

Ik hoop dat je tussen de verplichte bedrijven door toch je momentjes rust probeert te pakken.
Heel veel sterkte met alle vervelende , drukke , verplichte dingen die je nog te wachten staan.
Geposte afbeelding

0

#10 Gebruiker is offline   Beatrice 

• Toiletbril
  • PipPip

• Land:

Gepost 15 maart 2010 - 05:53

Bekijk PostPeetje, op 15 March 2010 - 12:38 PM, zei:

Hai Beatrice, je kunt al die problemen er niet bij hebben nu zeg ik. Geposte afbeelding Grrrrr , waarom komt toch alles altijd tegelijk?

Ik hoop dat je tussen de verplichte bedrijven door toch je momentjes rust probeert te pakken.
Heel veel sterkte met alle vervelende , drukke , verplichte dingen die je nog te wachten staan.
Geposte afbeelding

dankjewel dat doet goed om te lezen. zeker vandaag. heb zo'n slechte dag. lig al sinds vanmiddag 3 uur weer op bed en dat blijf ik weer tot morgenvroeg. zo gaat het nu al weken. ik heb totaal geen krachten meer.

maar weten dat er hier mensen zijn die je begrijpen, doet altijd goed.Geposte afbeelding
0

#11 Gebruiker is offline   Peetje 

• Kletskous
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog

• Land:

Gepost 16 maart 2010 - 07:02

Beatrice, het is zo jammer dat ik je alleen met woorden kan steunen. Zou zo graag meer voor je willen betekenen. Maar ik doe het met alle liefde hoor. En oh ja, deze Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding kan ik ook geven .

Enne, vergeet je niet de wekker te zetten?Geposte afbeelding
0

#12 Gebruiker is offline   Beatrice 

• Toiletbril
  • PipPip

• Land:

Gepost 20 maart 2010 - 10:42

Bekijk PostPeetje, op 16 March 2010 - 07:02 PM, zei:

Beatrice, het is zo jammer dat ik je alleen met woorden kan steunen. Zou zo graag meer voor je willen betekenen. Maar ik doe het met alle liefde hoor. En oh ja, deze Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding kan ik ook geven .

Enne, vergeet je niet de wekker te zetten?Geposte afbeelding

Dankjewel! kijk van zulke berichtjes word ik nou vrolijk! Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding terug!
0

#13 Gebruiker is offline   Peetje 

• Kletskous
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog

• Land:

Gepost 20 maart 2010 - 12:11

Ah , dus ik kan je buiten woorden ook steunen met zulke berichtjes voorzien van een rijtje knuffels. Nou, goed dat ik het weet hoor want ik heb er nog een zolder van vol liggen.

Ik ga direct het stof van de berichtjes wegnemen.Geposte afbeelding
0

#14 Gebruiker is offline   Jantine19 

• Toiletbril
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 07-januari 08
  • Ziekte:Colitis

• Land:

Gepost 21 maart 2010 - 03:43

Hallo Beatrice,

Hierbij wil ik je even veel sterkte wensen !!
Gebruik je wel iets om je maag te beschermen bij de prednison ??

Inmiddels ben ik geopereerd, maar als ik bloed bij de ontlasting had kon ik
dat ook altijd ruiken, dan ruik je meteen dat er iets fout zit. Geposte afbeelding

Verder lees ik dat je veel stress hebt ; is het met de papieren goedgekomen ?

Veel beterschap toegewenst, en ik raad je aan om zoveel mogelijk rust te nemen.
Een fijne dag toegewenst !
Groeten van Jantine

0

#15 Gebruiker is offline   pluk77 

• † 11/05/2010
  • Groep: Team
  • Lid geworden: 30-oktober 05
  • Ziekte:CU, PDS, LI

• Land:

Gepost 21 maart 2010 - 05:30

Bloed zie ik ook altijd direct, maar ja bij mij zit de ontsteking in de endeldarm. Bij mij zit er dan helderrood bloed door en op de ontlasting (vaak diarree) en komt het ook bij het afvegen mee. Het is vloeibaar. Vandaag had ik een ietwat klein ongelukje en toen zag ik het ook meteen: rood. De alarmbellen in mijn hoofd begonnen direct te loeien.
Als je hogerop in de darm een bloeding hebt dan is je ontlasting vaak zwart. Dat komt door bijmenging van het maagsap.
Dat ruiken van bloed herken ik zelf niet. Ik zal eens mijn neusgaten de komende dagen verder openzetten. Misschien dat ik het dan ruik.
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic