Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS: Bacteriën. - Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Bacteriën. Hoe slecht zijn ze voor IBD?

#1 Gebruiker is offline   cabi 

• MISS DARMWERELD 2010
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Groep: VIP
  • Lid geworden: 11-september 06
  • Ziekte:collagene colitis

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 10:17

Hoe slecht zijn bacteriën voor IBD en hoe ver gaan jullie om te voorkomen dat je ze binnenkrijgt?

We weten natuurlijk allemaal dat we te pas en te onpas onze handen moeten wassen, ervoor moeten zorgen dat de keuken spic en span is, groentes moeten wassen ed.

Nu heb ik een Horeca achtergrond en daarvoor in een ver verleden mijn diploma "Sociale Hygiëne" moeten halen.
Zodoende weet ik dat er toch wel iets meer bij komt kijken.

Bijv, je suikerbus is bijna leeg, vul je hem bij of zorg je dat deze eerst helemaal leeg is , gaat hem afwassen en vult hem pas daarna?
Als je hem telkens alleen maar bijvult heb je natuurlijk kans dat er suiker inzit die overtijd raakt.
Dit geldt natuurlijk ook voor rijst, meel, macaroni etc.

En we eten allemaal wel eens iets uit blik, maak je dan eerst de bovenkant van het blikje schoon?
Dat zit er bij mij al zo ingebakken, dat ik dat zelfs bij een blikje hondenvoer al doe. :fluit:

Nu zal het voor dingen die verwarmd worden niet zo erg zijn, maar voor een blikje tonijn bijv, die je in een salade eet wel weer.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan en of het van invloed kan zijn op IBD.

Liefs en groetjes Cabi. :hug2:
Luctor et Emergo
0

#2 Gebruiker is offline   frank4h 

• Toiletbril
  • PipPipPip
  • Bekijk blog
  • Groep: Lid
  • Lid geworden: 26-januari 10
  • Ziekte:ikzelf crohn

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 10:26

hoi ,
ik let natuurlijk op wat ik doe maar ben ook van mening dat ik moet leven .
dus als het wel eens iets minder is dan is dat zo moet mijn lichaam harder werken en dat is niet verkeerd ,
even voor de duidelijkheid : ben geen viespeuk hor.ha.ha.ha.
groet frank
0

#3 Gebruiker is offline   Tom 

• Stoelganger
  • Bekijk blog
  • Bekijk Album
  • Groep: Op pensioen
  • Lid geworden: 12-november 04
  • Ziekte:Ziekte van Crohn

• Fotoalbum:Tom's Fotoalbum

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 12:24

Men heeft een erg sterk vermoeden dat we te hygiënisch leven en daarom crohn ontstaat. Crohn is ontstaan sinds dat we hygiënischer zijn gaan leven in de jaren '60. In Afrika komt geen Crohn voor, in Azië amper (op China na).

De redenering is dat we juist te weinig bacteriën in onze darmen hebben. Onze witte bloedcellen vervelen zich en ze gaan enerzijds goede broodnodige bacteriën aanvallen en anderzijds lichaamseigen cellen zoals in het darmweefsel.
Hierop ontstaan dan de Crohnontstekingen in de darmen.
0

#4 Gebruiker is online   flennie 

• Kletskous
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 02-oktober 09
  • Ziekte:Crohn & Lact. Int.

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 12:33

Hey,

Ik kijk altijd heel erg uit. Ik waas heel vaak mijn handen en heb ook altijd zo'n flesje alcohol bijGeposte afbeelding
Vooral op mijn stage bij oudere mensen gebruik ik dat veel! Deze mensen zijn altijd wel ziek zwak verkouden etc. Dus bij iedere aanraking en ik ga wat anders doen, was ik mijn handen!
Thuis doe ik dat minder, maar ik let er wel op!
Ook maak ik alles goed schoon en bewaar ik geen restjes, althans niet voor mijzelf..Geposte afbeelding
Dat durf ik gewoon weg niet haha

LiefsGeposte afbeelding
0

#5 Gebruiker is offline   Tiniki 

• Kletskous
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 06-maart 09
  • Ziekte:pds

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 01:19

Hoi,

Ik vind zelf dat je niet al te panisch moet zijn. :bang:
Suiker, zout e.d zijn volgens mij niet gevaarlijk als ze over de datum zijn.
Ik let daar niet zo op.
Ik gebruik ook geen speciale zeep of alcohol om mijn handen te wassen.
Groenten, en zeker als ze voor een salade zijn, was ik zeer zorgvuldig.
Verder zorg ik wel dat ik groenten, vlees,kip en vis op verschillende planken snijd.
Ik zal ook nooit iets eten op een braderie, ik heb daar slechte ervaringen mee. :ziek:
Eeen patatje dan weer wel.
Groetjes
Tini

Alles van waarde is weerloos
0

#6 Gebruiker is offline   corina 

• Opperzwammer
  • Bekijk blog
  • Groep: Supermod
  • Lid geworden: 09-november 06

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 01:51

Ik ben schoon op mijn eten en was mijn handen regelmatig.
Maar ik denk er eigenlijk nooit bij na dat ik het extra zou moeten doen of iets dergelijks.
Met vlees ben ik wel voorzichtig.
Geposte afbeelding
Live life to the Fullest
0

#7 Gebruiker is offline   Peetje 

• Kletskous
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 04-november 09
  • Ziekte:Colitis Ulcerosa

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 02:57

Wanneer je een chronische darmziekte hebt dan zal je altijd wat meer op hygiënische aspecten letten dan wanneer je dit niet hebt, en dat is logisch. Maar hoe ver ga je daarin?

Ikzelf hou er wel rekening mee ( vaak handen wassen , handen desinfecteren voor het eten , verschillende snijplanken in de keuken , nooit van het aanrecht eten etc.) maar verder valt het wel mee.

Nieuwe dromen, nieuwe kansen , nieuwe wensen ontluiken.              
0

#8 Gebruiker is offline   jef.dp 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 10-juli 09
  • Ziekte:ziekte van crohn

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 10:21

Hoi Cabi,ik ben heel netjes en hygiênisch opgevoed, maar zal er toch eens iets niet bij zijn dat ons ontsnapt.

0

#9 Gebruiker is online   liza 

• Forumfreak
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 19-augustus 06

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 10:35

Sinds onze jongste op 3 jarige leeftijd op vakantie in Frankrijk een voedselvergiftiging kreeg,zijn we allemaal heel voorzichtig met vlees (daar kwam het van ).
We eten nooit vlees wat ook maar even te lang gelegen heeft.
Wat hygiene betreft ben ik vooral schoon op het sanitair en de keuken (aanrecht).
Verder denk ik dat het ook niet goed is om te schoon te zijn,ik speelde zelf vroeger heerlijk in de sloot en ging dan zonder handen wassen rustig een koekje eten.
Omdat ik nu erg gevoelige darmen heb let ik wel beter op dat eten goed bereid word en goed gewassen is.
0

#10 Gebruiker is offline   pluk77 

• † 11/05/2010
  • Groep: Team
  • Lid geworden: 30-oktober 05
  • Ziekte:CU, PDS, LI

• Land:

Gepost 05 februari 2010 - 11:59

Sinds onze campylobacter infectie van twee jaar terug, zijn we onze handen gaan wassen met Dettol na het wc-bezoek. Nadeel van deze zeep is dat het alle bacteriën doodt en je handen uitdroogt. Vandaar een pot met handcrème naast de zeep. Verder ben ik niet heel panisch. Ik doe niet anders dan heel vroeger. (Ik heb IBD sinds 1999.) Dus gewone hygiëneregels omtrent voeding zoals ze ook op de website van het voedingscentrum staan. Elke dag een schoon vaatdoekje (daar zitten veel bacteriën in!)

Van de week ben ik naar de supermarkt teruggegaan omdat er een klein gaatje in de vleesverpakking zat. Dat vind ik dan toch een risico. Volgens mij mag het vanwege voedselveiligheid ook niet zo verkocht worden. En deze week heb ik bij een collega een mat van Tupperware besteld zodat je niet meer op het aanrecht deeg hoeft te kneden maar op het matje.
Ook al denk ik dat ik mijn aanrecht vrij schoon houd, toch vind ik het een beetje onhygiënisch om deeg op het aanrecht te kneden. Misschien is het ook wel psychisch hoor en dat een matje op den duur, ook al maak je het even goed schoon, toch even 'vies' is als het aanrecht. Nou ja, als je er zelf maar een prettig gevoel bij hebt.
Trouwens niet alle bacteriën zijn slecht. Er zijn ook goede bacteriën nodig voor je darmflora en slechte bacteriën kunnen ook je weerstand even scherp stellen.

Ik let wel meer op voeding, dus minder geraffineerde suiker (ook al ben ik een zoetekauw), vet en zo min mogelijk lactose. Als ik me hieraan houd, gaat het stukken beter.
0

#11 Gebruiker is offline   cabi 

• MISS DARMWERELD 2010
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 11-september 06
  • Ziekte:collagene colitis

• Land:

Gepost 06 februari 2010 - 10:29

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben beslist geen mietje. ;)

En vroeger al helemaal niet.
Ik ging rustig de paardestal mesten en plukte dan een appeltje van de boom om die lekker te verorberen zonder ook maar aan hygiëne te denken.
Of deelde een wortel of een ijslolly met mijn pony, hij een hapje, ik een hapje.

En nu nog, als ik iets op de grond laat vallen (En ik ben sneller dan de honden) dan pak ik het op, veeg het af en eet het vrolijk op.

Maar bijv. mijn eerste maagzweer kwam door een bacterie die veel voorkomt in "rauwe" melk.
Dat kan wel kloppen, ik haalde altijd melk van de boer, zo onder de koeien vandaan.
Als ik dan thuiskwam schepte ik de bovenste laag eraf (Als mijn moeder niet keek), deed er een beetje suiker door en dronk het op, zoooooo lekker romig.

Maar een poosje geleden zat ik met een vriendin in een café, lekker een biertje te drinken.
Tsja en roken mag niet meer, dus zocht ik iets anders.
Er stonden schaaltjes met nootjes op tafel en ik zat daar lekker van te knabbelen.
Tot mijn vriendin zei dat ik wel mocht uitkijken omdat iedereen hier in zat te graaien en het vooral voor mensen met IBD gevaarlijk zou kunnen zijn.
Zelf had ik hier eigenlijk nog nooit bij stil gestaan.

Daarom was mijn vraag, zijn slechte bacteriën voor ons gevaarlijker?

Maar als ik jullie verhaaltjes lees, geloof ik niet dat ik me zorgen hoef te maken. :biggrin:
Luctor et Emergo
0

#12 Gebruiker is offline   willie wortel 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 09-december 06

• Land:

Gepost 06 februari 2010 - 10:55

hoi

Tsja wat betreft hygiene, natuurlijk was ik mijn handen na een toilet bezoek, maar als ik een week aan het wandelen ben en geen toilet en kraan heb, tsja dan wordt het wat lastiger. en heb daar toen niet meer problemen van gekregen.
Ik denk dat onze darmen als er echt iets gaat spelen wel gevoeliger reageren, maar ons aanvalsysteem is ook wel goed.. als je niet aan heel veel immuunsysteemonderdrukkers zit.
Ik maak me hier dus echt geen zorgen over en heb er gelukkig ook nooit last van gehad.Geposte afbeelding

Groetjes Willie
0

#13 Gebruiker is offline   jef.dp 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 10-juli 09

• Land:

Gepost 06 februari 2010 - 03:40

Cabi,ik begrijp jou zeker niet verkeerd,hoor,ik wil maar zeggen,indien je het zo steld,mogen wij niet meer kussen (Zoenen),de elleboogdans doen ,inplaats van handjes te geven,
en alle andere dings die fijn zijn gaan wij ook moeten beveiligen,bijvoorbeeld,gaan wij ook moeten spitten ,met de jas aan in de voor .Cabi ,dat ga niet begrijpen,wat ik hier mee
bedoel, Maar zal jou hierbij een tip geven,het woord Spitten,en het woord Voor, daar moet jij iets anders bij denken,en jij zult ook wel weten waar Abraham de Mosterd gehaald
heeft,zeker !Zeker de groetjes nog voor jou ! jef.
0

#14 Gebruiker is offline   Dees 

• optimist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 17-februari 08

• Land:

Gepost 07 februari 2010 - 11:13

Leuke beeldspraak Jef,

Cabi, ik denk niet dat het heel veel met elkaar te maken heeft, ik hou me aan de gewone dingen wat hygiëne betreft maar verder ga ik echt niet, en eigenlijk heb ik nooit last van mijn darmen of gehad, buiten de crohn om dan.
Wel een enkele keer, vroeger, diarree gehad en overgeven, maar meer van teveel eten en alles door elkaar, dan van iets anders. Dus vraag me af of het wat met elkaar te maken heeft.
lieve groetjes van Dees
0

#15 Gebruiker is offline   moensli 

• Wc-eend
  • PipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 27-januari 10
  • Ziekte:crohn

• Land:

Gepost 08 februari 2010 - 01:18

Handen was ik voor en na het toiletbezoek en voor het eten natuurlijk.
Maar voor de rest doe ik niet niet echt veel eraan. Ik eet groenten zonder ze te schillen, eet gewoon dingen uit blik,...
Veel bacteriën zijn toch al dood vanaf het moment dat ze in contact komen met maagzuur.
En ondanks dat ik ziek ben maakt het me ni echt uit.:zweten:
0

#16 Gebruiker is offline   triciapoeh 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 29-augustus 04

• Land:

Gepost 08 februari 2010 - 12:08

Ik heb 1 keer verkeerde kip gegeten (zelf klaargemaakt...)
Toen had ik al crohn. Ben er een week echt goed ziek van geweest.
Mijn vriend had het ook gegeten en hij heeft er drie dagen last van gehad.
Sindsdien ben ik supervoorzichtig met kippepoten (maak ze ook niet meer klaar als ik eerlijk ben).
Verder kijk ik wel uit als ik op de markt eet (noem maar wat) dat de kraam er schoon uit ziet. bij twijfel neem ik niets.
Verder was ik mijn handen bij toiletgang en voordat ik met eten begin.
It's not that easy beeing green
0

#17 Gebruiker is offline   ronny57 

• Crohnlaborant
  • Groep: Team
  • Lid geworden: 24-april 08
  • Ziekte:Crohn / CIP

• Land:

Gepost 09 februari 2010 - 10:27

Ik heb over een periode van 30 jaar een hele evolutie gezien in de benadering van voedselveiligheid en hygiëne maar ik vind die eigenlijk veel te streng aan het worden.
Vroeger was het van goed uw handen wassen, langzaam werd het uw handen wassen met zeep tot nu, goed uw handen ontsmetten.
Naast onze darmflora bestaat er ook nog zoiets als onze bacteriële huidflora. Door systematisch onze handen te ontsmetten blijven alleen nog de sterkste kiemen over en die kunnen evolueren naar echt
gevaarlijke bacteriën. Wij evolueren meer en meer naar chirurgen die hun handen desinfecteren voor een operatie, maar wij moeten niet werken in een steriele werkruimte. We vergeten soms ook
dat ons immuunsysteem al ons vreemd materiaal gaat kontroleren, dus ook die bacterie, en er desnoods antistoffen voor aanmaakt die opgeslagen worden via de witte bloedcellen in ons immuunsysteem.
Het zijn nu juist de contacten met die lichaamsvreemde eiwitten ( denk bacterie ) die we nodig hebben en dat ons eigen immuunsysteem zo uniek maakt.

Geposte afbeelding

Een optimist ziet mooie rozen,
een pessimist doornen die prikken.
0

#18 Gebruiker is offline   Kaatje 

• Prof. in de wc-kunde
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 21-augustus 05
  • Ziekte:Colitis Ulcerosa

• Land:

Gepost 09 februari 2010 - 11:31

Onze homeopaat zei altijd tegen onze dochter met ernstige astma dat ze van de grond moest gaan eten. Doordat we te hygiënisch zijn geworden reageren onze lichamen teveel op gewone prikkels. Die theorie klopt natuurlijk wel. Maar mijn man heeft ooit een zeer ernstige voedselvergiftiging gehad en heeft die bijna niet overleeft dus we zijn heel oplettend zeker wat vlees betreft. Het was toen waarschijnlijk kip tijdens een bbq waar hij zo ziek van was. Wij letten vooral erg goed op voeding voor de rest de gewone dingen natuurlijk als handen wassen na het toillet enz. Maar niet overdreven zoals alles altijd ontsmetten. Voor de astma moeten we wel alles stofvrij houden en dat is met een hond ook al een dagtaak.
Als ik het programma groeten uit de rimboe kijk dan denk ik dat zou ik niet overleven.
Geposte afbeelding
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic