Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS: Scopie onder narcose - Crohnforum/Darmwereld vzw: Ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Scopie onder narcose Balen

#1 Gebruiker is offline   Carol 

• Toiletbril
  • PipPip
  • Groep: Lid
  • Lid geworden: 04-april 07
  • Ziekte:Nog in onderzoek

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 03:51

Vanmiddag had ik dan het 'voorgesprek' voor de geplande colonoscopie onder narcose op 14 juni.
Zelfs naar het voorgesprek ging ik al met angst en beven en heb bijna 2 uur in de wachtkamer gezeten omdat ze me vergeten waren <_<
Toen volgde het gesprek..... nou ja, hooguit 5 minuten. Een foldertje in m'n handen gedrukt en de vraag of ik gezond was (???) .

Vervolgens kreeg ik het recept voor de Kleanprep in m'n handen gedrukt :unsure: en ik legde mijn vorige ervaringen kort uit: dat het 's avonds nog wel te doen is, maar dat ik het 's ochtends op mijn lege maag eruit spuug en echt hartstikke ziek ervan word.
Dat werd laconiek weggewoven.....
Ik moet pas 's middags om 15.00 uur in het ziekenhuis zijn en moet dus 2 liter de dag ervoor nemen en dus weer 2 liter 's ochtends op mijn lege maag en dan nog wachten tot 15.00 uur :(
Nogmaals probeerde ik uit te leggen dat dit gewoon niet gaat met mijn maag, maar 'dan moest ik het maar minder koud drinken'.
Ik kreeg geen ander laxeermiddel, nog mocht ik de dag ervoor alles nemen.
Als ik 's ochtends ging spugen, dan moest ik bellen en zou het onderzoek afgelast worden, maar 'ik moest niet zo negatief doen'.

Nou...... dat schiet allemaal lekker op :unsure: pffff, de angst is alleen maar groter geworden.

Verder heb ik ook geen afspraak met een anesthesist: is dit normaal? Ik ga onder volledige narcose, maar dus geen afspraak hiermee.
Wat zijn jullie ervaringen met een scopie onder narcose, ook geen afspraak met de anesthesist?
0

#2 Gebruiker is offline   Peter J. 

• Luchtverfrisser
  • PipPipPip
  • Bekijk blog
  • Groep: VIP
  • Lid geworden: 31-augustus 04
  • Ziekte:Ziekte van Crohn

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 03:58

Carol,

In welk ziekenhuis ben jij onderbehandeling? Patientvriendelijk is het zeker niet. Kun je niet naar een andere arts?

Ik heb zelf weinig ervaring met dit onderzoek maar ik weet zeker dat je op de deze site meer informatie krijgt. In ieder geval veel succes.
0

#3 Gebruiker is offline   Tom 

• Stoelganger
  • Bekijk blog
  • Bekijk Album
  • Groep: Op pensioen
  • Lid geworden: 12-november 04

• Fotoalbum:Tom's Fotoalbum

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 03:59

Een scopie onder narcose is gewoon super (ik wil eigenlijk niets anders), gewoon met je ogen knipperen en het is gedaan.

Een scopie onder narcose is ook iets anders dan een operatie onder narcose. Ik heb nog nooit een anesthesist op voorhand gesproken voor een scopie (is natuurlijk wel in België), vergeet ook niet dat het maar een narcose is voor een 15-20 minuten en anders dan een operatie (ze zitten ook niet in je vel of organen te snijden hè). Gewoon weten of je een beetje gezond bent, is voldoende.
0

#4 Gebruiker is offline   klontje 

• Miss IBD 2006
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 26-maart 05
  • Ziekte:ziekte van crohn

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 04:28

ik wil ook niks anders meer dan een scopie onder volledige narcose maar heb tot nu nog nooit eerder een anesthesist gezien wel moest ik een formulier invullen met de medicatie die ik nam en of ik ergens allergisch voor was.

Wat de klean- prep betreft, verstaan die daar geen nederlands of zo........ als je nu zelf aangeeft van kijk ik spuug, spreek je uit ervaring dus zouden ze toch wat meer begrip mogen tonen, kan je je mdl niet telefonisch bereiken want dit vind ik geen doen sorry.

Ik wens je veel sterkte en hopelijk gaat het goed, maar ik zou toch even bellen ivm de klean-prep
Geposte afbeelding

0

#5 Gebruiker is offline   Petra 

• Prof. in de wc-kunde
  • Bekijk blog
  • Groep: Moderator
  • Lid geworden: 30-augustus 04
  • Ziekte:colitis ulcerosa

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 04:38

Jee Carol, ze zijn daar ook vriendelijk zeg <_< Lukt de truk met het appelsap voor jou ook niet? Ik had hetzelfde probleem met de prep tot ik er appelsap doorheen mengde

Ook ik heb nooit een anesthesist op voorhand gezien hoor, zoals Tom al zei, het is iets heel anders dan een operatie.
Geposte afbeelding
0

#6 Gebruiker is offline   sas 

• Forumstalker
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 17-maart 05
  • Ziekte:mama van Kilian met Crohn

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 04:39

Wat een toestand ség....laten ze je eerst 2 uur wachten en als het dan eindelijk jou beurt is dan wordt je snel,snel weer buiten gewerkt :(

Hopelijk valt de clean-prep deze keer een beetje beter mee voor je en als je gaat spuwen....kan je dat dan niet verzwijgen..???...anders wordt het onderzoek afgelast en ben je weer geen stap vooruit...???

t'ja ..ik weet het ook niet.....

Geposte afbeelding
Je hoeft niet ziek te zijn,om beter te worden ! ! !
0

#7 Gebruiker is offline   Petra 

• Prof. in de wc-kunde
  • Bekijk blog
  • Groep: Moderator
  • Lid geworden: 30-augustus 04
  • Ziekte:colitis ulcerosa

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 04:40

Bekijk Postsas, op Apr 16 2007, 05:39 PM, zei:

Hopelijk valt de clean-prep deze keer een beetje beter mee voor je en als je gaat spuwen....kan je dat dan niet verzwijgen..???...anders wordt het onderzoek afgelast en ben je weer geen stap vooruit...???

t'ja ..ik weet het ook niet.....

ik zou het zeker niet verzwijgen als het binnen houden van de prep niet lukt. Als je niet 'schoon' genoeg bent haalt het onderzoek ook niets uit en kan nog is opnieuw moeten komen :(
Geposte afbeelding
0

#8 Gebruiker is offline   Carol 

• Toiletbril
  • PipPip

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 04:59

Ik ben ook zeer zeker 'blij' (onder de gegeven omstandigheden natuurlijk) dat ze het in dit ziekenhuis aangeboden hebben om het onder narcose te doen. Een eerdere poging met roesje was volledig mislukt en zo heb ik nóg 7 jaar met buikpijn en ellende rondgelopen. En nu bieden ze in dit ziekenhuis dus de narcose aan, terwijl ik eigenlijk bij de internist kwam voor mijn schildklier (staat allemaal bij mijn voorstelbericht, want het is een heel verhaal).

Gelukkig hoef ik me dus geen zorgen te maken dat ik geen afspraak bij een anesthesist heb, dat scheelt alweer! Bedankt voor de antwoorden.

Hoe ik de clean-prep binnen ga houden?? geen idee..... ik ben 's ochtends altijd al misselijk en heb moeite met een kopje thee en een beschuitje binnen te houden, dus laat staan 2 liter clean-prep.
Een echte arts op die afdeling heb ik dus niet, omdat ik via de internist (endocrinoloog) waarvoor ik voor behandeling van de schildklier loop, doorverwezen ben naar de MDL-afdeling en vanmiddag heb ik alleen een spoedarts gesproken (letterlijk dus spoed door de hooguit 5 minuten die ik kreeg, hihihi).
0

#9 Gebruiker is offline   Leonardo 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 19-oktober 06
  • Ziekte:Crohn sinds 1977

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 06:19

Je hebt niet met een anaesthesist gesproken, maar met wie dan wel? Een spoedarts? Merkwaardig. Die mogen ze wel eens naar een cursus feedback sturen. Spreek jjj je angsten uit, krijg je te horen dat je niet zo negatief moet zijn. <_<
Lijkt me wel ideaal zo´n narcose. Omdat er bij zo´n narcose (waarschijnlijk) niet ge-intubeerd wordt (beademingspijp naar je longen), acht men een gesprek met de aneasthesioloog misschien niet nodig (?).
0

#10 Gebruiker is offline   Moni 

• Forumfreak
  • Groep: Team
  • Lid geworden: 29-mei 05
  • Ziekte:Crohn en Bechterew

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 07:28

Patientvriendelijk zeg <_< . Wat betreft de misselijkheid heb ik misschien nog wel een tip. De laatste keer dat ik een scopie had heb ik voor het drinken van de Klean Prep Domperidon gebruikt. Dit is een middel o.a. tegen misselijkheid en vrij verkrijgbaar in Nederland. Het is geen zwaar middel. En het heeft bij mij veel verschil gemaakt. Op zich hou ik het ook zonder dit middel wel binnen, maar ik had veel minder last van braakneigingen waardoor het drinken een stuk sneller ging.
0

#11 Gebruiker is offline   ClaudiaK 

• Luchtverfrisser
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 21-februari 07
  • Ziekte:Crohn

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 08:22

Je mag er ook diaran door heen mengen. Dat is suikervrije limonade zodat het niet meer naar vanille/zout smaakt.

Het is geel en ik dronk het ook warm

Ik had geluk ik kreeg het toen ik in het ziekenhuis lag met een infuus van een domperidon achtig medicijn.

Anders hadden ze bij mij een twaalf vingerige darm sonde aangebracht. (wat dat ook mag wezen)

Succes in iedergeval.
0

#12 Gebruiker is offline   Carol 

• Toiletbril
  • PipPip

• Land:

Gepost 16 april 2007 - 09:01

Bedankt voor de tip!
Domperidon heb ik wel in huis, was een tijdje geleden weer een uitprobeerseltje maar de diarree werd nog erger hierdoor. Maar het helpt natuurlijk om de clean-prep eerder de maag te laten verlaten. Dat is wel een idee dus.
0

#13 Gebruiker is offline   Carol 

• Toiletbril
  • PipPip

• Land:

Gepost 18 april 2007 - 11:40

Nou het gaat lekker, maar niet echt....
Al twee nachten achter elkaar nachtmerries over het onderzoek :( Vannacht weer ontzettend misselijk en met vreselijke buikpijn wakker geworden en dan vraag ik me weer af hoe ik in hemelsnaam dat spul 's ochtends moet gaan drinken. Met deze misselijkheid wordt het totale ellende en dan kan straks alsnog het onderzoek niet doorgaan en zijn alle zenuwen en stress (nu al 2 maanden van te voren) helemaal voor niets geweest.
De vorige keer, bij de mislukte colonoscopie, was ik ook zo vreselijk teleurgesteld achteraf: alles was voor niks. Alle zenuwen, het laxeren, het zo ontzettend misselijk zijn (ik zat overgevend in de auto op weg naar het ziekenhuis). En niks wijzer achteraf. Nu ben ik daar weer zo bang voor, dat ze weer niet op de pijnlijke plek kunnen komen omdat deze op de overgang van de dunne naar de dikke darm zit en ik heb gelezen in de folder dat ze bij 1 op de 10 patiënten niet tot die plek kunnen komen.

Afijn.... m'n hoofd maalt maar, m'n lichaam reageert direct. Een zware lichamelijke en psychische dip hier.
En ondertussen alle veranderingen in de schildkliermedicatie wat ook niet meehelpt.

Relativeren lukt op het moment eventjes niet.
0

#14 Gebruiker is offline   xxxSaMixxx 

• Forumfreak
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 26-mei 05
  • Ziekte:crohnse colitis

• Land:

Gepost 18 april 2007 - 06:32

hoi carol,

tjeempie kan me voorstellen dat je erg zenuwachtig bent, weet je misschien moet je de endocopie afdeling is bellen en je verhaal voorleggen (ik werk op die afdeling in een ziekenhuis en krijgen dagelijks die telefoontjes dus niks geks) weet je hun kunnen je misschien helpen met een andere voorbereiding want die zijn er wel, hun kunnen het even met een arts voorleggen en zo de voorbereiding aanpassen, wie niet waagt wie niet wint toch!

Nog een tip dat als het echt niet anders kan, probeer het met appelsap, of vraag anders colofort (echt beter te doen), als je erg misselijk bent mag je er ook langer over doen, en bijvoorbeeld even tussen door een kauwgom nemen (meestal haalt dat de misselijkheid weg) of iets van pepermunt als je het maar niet opeet, er op zuigen mag wel.

Ook nog een tip met de voorbereiding, meestal staat erop dat je een uur voor het onderzoek wat mag eten, Niet doen!!! want je mag niet eten in verband met de narcose, en anders voor de zekerheid even na vragen bij de endoscopie afdeling, want misschien is dat in jou ziekenhuis anders.
Of pruna colon vragen, dat is een flesje pruimen sap, en meestal word dat aangevult met een klysma op de afdeling.

Heel erg veel succes, ik hoop echt dat je een oplossing kunt vinden hoor!!!

:knuffel:
Geposte afbeelding
0

#15 Gebruiker is offline   Leonardo 

• Darmkundige
  • PipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 19-oktober 06
  • Ziekte:Crohn sinds 1977

• Land:

Gepost 18 april 2007 - 08:18

Ik sluit me helemaal aan bij xxxSaMixxx. Bel met het ziekenhuis en spreek over je angsten en misselijkheid. Misschien is er een alternatief?

Heel veel sterkte, het lijkt mij verdomd moeilijk voor je!
0

#16 Gebruiker is offline   mieke 

• mieke
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 30-juni 06
  • Ziekte:Partner

• Land:

Gepost 19 april 2007 - 06:47

Ach meis wat heb jij het moeilijk op het moment heb echt met je te doen ook ik kan alleen maar zeggen bel en vertel er zijn genoeg medicijnen zowel voor je angst als voor de misselijkheid liefs mieke

Elke morgen komt de zon weer op en iedere avond gaat hij weer onder
0

#17 Gebruiker is offline   Carol 

• Toiletbril
  • PipPip

• Land:

Gepost 20 april 2007 - 09:39

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn angsten heb ik dus al uitgesproken in het ziekenhuis en ook dat ik de clean-prep 's ochtends niet binnenhou.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik het vorige keer om 5.00 uur 's ochtends moest drinken en nu 'mag' het om 8.00 uur 's ochtends.... misschien dat dit nog enig verschil maakt?
Vorige keer mocht ik er ook niets bij drinken en nu mag ik thee of appelsap erbij drinken. Eten mag ik inderdaad niet vanaf de dag ervoor 16.30 uur. Dus bijna 24 uur niet eten tot aan het onderzoek (15.00 uur).

Nou ja, ik moet gewoon proberen kalm te blijven, want anders word ik zeker misselijk.
Het is ook nog zo lang..... 14 juni. Was het maar deze week, dan hoef ik er niet zo lang tegenaan te kijken. Nu is het 2 maanden zenuwen. Ik doe mijn best om afleiding te zoeken om de zenuwen onder controle te houden.

Wat is angst toch een vreemd iets en moeilijk kwijt te raken.
0

#18 Gebruiker is offline   vanes 

• Luchtverfrisser
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 27-november 06
  • Ziekte:pouch/ cu

• Land:

Gepost 20 april 2007 - 10:30

misschien moet je proberen om s ochtends eerst een bouillon te drinken. dan heb je misschien het idee dat je wat in je maag hebt zitten en is de misselijkheid minder.
0

#19 Gebruiker is offline   pluk77 

• † 11/05/2010
  • Groep: Team
  • Lid geworden: 30-oktober 05
  • Ziekte:CU, PDS, LI

• Land:

Gepost 20 april 2007 - 05:47

Heldere bouillon is inderdaad een goed idee. De vorige keer dat ik moest laxeren heb ik ook twee of drie keer een beker bouillon gedronken. Dat helpt goed tegen het hongergevoel (en de misselijkheid als gevolg daarvan). En omdat het ook een beetje zout is, gaat de KleanPrep-smaak snel weg.
0

#20 Gebruiker is offline   ecnerual 

• Toiletbril
  • PipPip
  • Bekijk blog
  • Lid geworden: 10-mei 07

• Land:

Gepost 13 mei 2007 - 03:46

Heej Carol,

Ik heb de scopie ook onder narcose gehad, maar bij mij kwam er wel een anestesist. Misschien had dat ook te maken omdat ik nog onder de 18 was. Ik kreeg namelijk ook één of andere emla-zalf op mijn handen, en ik moest een video kijken over narcose die voor kinderen van 5 jaar geschikt was. <_<
Maar het is echt erg als ze zo met je omgaan in een ziekenhuis....
Veel sterkte en blijf vooral wie je bent!

Laurence
Geposte afbeelding
0

Deel dit topic:

• (3 Pagina's)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic